Notifications
Clear all

Safe at Sea Q2

(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Andra kvartalet (April-Juni) 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 7 687 tkr (3 919tkr)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 898 tkr (286 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 774 tkr (181 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,028 kr (0,007 kr)
  • Soliditet 65,1% (75,0%)
  • Kassalikviditet 84,1% (98,6%)

 

 

https://mb.cision.com/Main/11568/4225702/3633179.pdf


 
Postad : 29 augusti 2025 08:51
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

"Likvida medel uppgick vid periodens slut till 328 tkr (Vid årets början 5 488 tkr). Inklusive outnyttjad del av checkräkningskredit uppgick tillgängliga likvida medel till 1 828 tkr. Minskningen i likvida medel under perioden förklaras av ökad rörelsekapitalbindning där framför allt produkter i arbete och kundfordringar ökat signifikant under perioden."


 
Postad : 29 augusti 2025 08:52
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Efter periodens utgång har merparten av dessa projekt slutförts och fakturerats kund.

 

Det slår mycket för ett litet bolag (omoget)

Lönsamt över tid, då kommer även kassaflödet vara positivt över tid

Nu va det kundfordringar och varulagret som ökade mycket i kvartalet

 

Menar bara att inga pengar som har eldats upp


 
Postad : 29 augusti 2025 09:15
(@aasith)
Inlägg: 544
Medlem Admin
 

Nyemission är ju inget att skämmas för. Om man inte heter Anoto, Insplorion, Cortus Energy eller H&D Wireless. 

Men det kanske behövs här nu för att växa?


 
Postad : 29 augusti 2025 09:18
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Nja, inte pga av q2 "Efter periodens utgång har merparten av dessa projekt slutförts och fakturerats kund."

 

Men framöver kan det uppkomma nya möjligheter pga av marknadens tillväxt

Men då är det helt nya möjligheter och offensivt i såfall

 

Som jag ser det


 
Postad : 29 augusti 2025 09:24
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Framåtblick, sånt här får man följa över tid, kan bygga förtroende.

Läsa och tolka är upp till var och en

 

När vi blickar framåt ser intresset från den militära sektorn alltjämt gynnsamt ut.

Men vi ser också att de militära upphandlingsorganisationerna fortsatt har en hög belastning, och att
detta, som tidigare nämnts, kan leda till att upphandlingsprocesserna tar längre tid.

Därför är det samtidigt glädjande att den civila marknaden också utvecklas positivt.

Flera kunder är återkommande som t.ex. AVINOR.

Dessutom levererade vi också under perioden den första omgången om fem RescueRunners till Italien, och i början på juli beställde vår distributör i Brasilien också fem RescueRunners.

Vi ser därmed en fortsatt positiv utveckling på såväl den civila som den militära marknaden.


 
Postad : 29 augusti 2025 09:40
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Tänkte mest att likviditeten kan bli ett problem, även det lätt hänt för ett mindre företag. Själv är jag lite ambivalent inför bolaget, tänker att det inte är konkurrensfritt, och att det kostar på att vara global som ett mindre bolag. Samtidigt är det ju kul att det görs vinst. Även de största träd började ju som frön. 😊 

 

Militära projekt blir ju lätt ganska stora, och om man är för liten så kan det nog vara så att man inte får vara med och lajja. Kanske det bästa vore om de gjorde en emission för att ha kapital för en ordentlig expansion, om de möjligheterna nu ligger i korten?


This post was modified 10 månader sedan by Knodde
 
Postad : 29 augusti 2025 11:11
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Är bara bra, är ju det forumet är till för, att resonera och filosofera

Jag menade, likviditeten är inget problem, gå tillbaka så syns svängningarna i tidigare rapporter

dom pågående arbetena som ej va slutförda är till stora delar fakturerade efter rapporten, och då kommer pengarna in för det.

Men visst, bästa vore om dom hade 50 mille i kassan som tog kortsiktiga svängningar

Är ett micro och omoget bolag

Det här är ett frö, precis som du beskrev

Dom har återförsäljare mot det militära

Deras produkter är unika ,därför fick dom sälja till Italienska kustbevakningen, en av det största KB

 

Av det som är känt finns inget behov av emission

Men kan tänka mig olika möjligheter, tex riktad till en större aktör

Vid en snabbare expansion

Går att dela SAR och CSAR

😉


 
Postad : 29 augusti 2025 11:31
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Om tillväxten och korta svängningar ökar, enklast är att höja sin checkräkningskredit

 

Styrelsen har valt en kontrollerad(lugnare) tillväxt

Återigen, det är ett frö (i den här nya formen)

 

Bolaget hade vid periodens slut inga utestående räntebärande skulder.

Likvida medel uppgick vid periodens slut till 328 tkr (Vid årets början 5 488 tkr). Inklusive outnyttjad del av checkräkningskredit uppgick tillgängliga likvida medel till 1 828 tkr. 

 

https://news.cision.com/se/safe-at-sea/r/delarsrapport-for-perioden-jan-juni-2025,c4225702


 
Postad : 29 augusti 2025 12:03
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Från låga nivåer, men ser bra ut
Vi har ju tuffare jämförelsesiffror i q4

Lönsamt innovativt tillväxtbolag

Organisk tillväxt
2023 50%
2024 42%
2025 halvår 44%
2025 Q2 90%


 
Postad : 29 augusti 2025 13:14
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Jag gick tillbaka och kikade lite, 2018 omsattes 11mil, det verkar ganska slagigt mellan kvartalen också. Såhär har omsättningen sett ut 2019-2023. Jag kommer nog vara lite försiktig med att ropa hej. Med det sagt har jag inte följt bolaget, kanske är det ett annat bolag idag. Men jag kikade snabbt för ett antal år sedan, om jag minns rätt så avfärdade jag det hela med att det aldrig verkar ta fart.


 
Postad : 29 augusti 2025 14:40
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Historiskt har dom levt på emissioner, och det hände inte så mycket

 

Nu tillväxt och lönsamt sedan 2,5 år tillbaka

Produktutbudet är under samma period helt förändrat

man ska va försiktig

var och en ska läsa på själva

inlägg ska bara ses som en dörröppnare om man blir nyfiken och vill läsa på


 
Postad : 29 augusti 2025 14:49
Aasith reagerade
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Så länge det utvecklas positivt är jag med

Longar fortfarande

Longar, long eller exit

 

Mål 10X inom 5 år.

2025-06-30 aktien stängde 0,84 SEK

Antal aktier 27 616 931.

 

Går det inte som jag tror, så tar jag det då

Vi får se

 

😉

 


 
Postad : 29 augusti 2025 14:59
Aasith och Knodde reagerade
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
 

Aktien

https://imgur.com/a/Z0evHwV

.

Avanzas siffror korrigerade

https://imgur.com/a/TXW104f (rullande 12)

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/108727/safe-at-sea (under Analys)

.

Är inte siffrorna som caset bygger på, men det gör det mer uthålligt

Lite därför dom valde att tillsätta tVD som ordinarie

Ingen brådska för min del


 
Postad : 15 september 2025 13:15
Rulla till toppen