Safe at Sea Q2
Andra kvartalet (April-Juni) 2025
- Rörelsens intäkter uppgick till 7 687 tkr (3 919tkr)
- Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 898 tkr (286 tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 774 tkr (181 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,028 kr (0,007 kr)
- Soliditet 65,1% (75,0%)
- Kassalikviditet 84,1% (98,6%)
https://mb.cision.com/Main/11568/4225702/3633179.pdf
"Likvida medel uppgick vid periodens slut till 328 tkr (Vid årets början 5 488 tkr). Inklusive outnyttjad del av checkräkningskredit uppgick tillgängliga likvida medel till 1 828 tkr. Minskningen i likvida medel under perioden förklaras av ökad rörelsekapitalbindning där framför allt produkter i arbete och kundfordringar ökat signifikant under perioden."
Efter periodens utgång har merparten av dessa projekt slutförts och fakturerats kund.
Det slår mycket för ett litet bolag (omoget)
Lönsamt över tid, då kommer även kassaflödet vara positivt över tid
Nu va det kundfordringar och varulagret som ökade mycket i kvartalet
Menar bara att inga pengar som har eldats upp
Nyemission är ju inget att skämmas för. Om man inte heter Anoto, Insplorion, Cortus Energy eller H&D Wireless.
Men det kanske behövs här nu för att växa?
Nja, inte pga av q2 "Efter periodens utgång har merparten av dessa projekt slutförts och fakturerats kund."
Men framöver kan det uppkomma nya möjligheter pga av marknadens tillväxt
Men då är det helt nya möjligheter och offensivt i såfall
Som jag ser det
Framåtblick, sånt här får man följa över tid, kan bygga förtroende.
Läsa och tolka är upp till var och en
När vi blickar framåt ser intresset från den militära sektorn alltjämt gynnsamt ut.
Men vi ser också att de militära upphandlingsorganisationerna fortsatt har en hög belastning, och att
detta, som tidigare nämnts, kan leda till att upphandlingsprocesserna tar längre tid.
Därför är det samtidigt glädjande att den civila marknaden också utvecklas positivt.
Flera kunder är återkommande som t.ex. AVINOR.
Dessutom levererade vi också under perioden den första omgången om fem RescueRunners till Italien, och i början på juli beställde vår distributör i Brasilien också fem RescueRunners.
Vi ser därmed en fortsatt positiv utveckling på såväl den civila som den militära marknaden.
Tänkte mest att likviditeten kan bli ett problem, även det lätt hänt för ett mindre företag. Själv är jag lite ambivalent inför bolaget, tänker att det inte är konkurrensfritt, och att det kostar på att vara global som ett mindre bolag. Samtidigt är det ju kul att det görs vinst. Även de största träd började ju som frön. 😊
Militära projekt blir ju lätt ganska stora, och om man är för liten så kan det nog vara så att man inte får vara med och lajja. Kanske det bästa vore om de gjorde en emission för att ha kapital för en ordentlig expansion, om de möjligheterna nu ligger i korten?
Är bara bra, är ju det forumet är till för, att resonera och filosofera
Jag menade, likviditeten är inget problem, gå tillbaka så syns svängningarna i tidigare rapporter
dom pågående arbetena som ej va slutförda är till stora delar fakturerade efter rapporten, och då kommer pengarna in för det.
Men visst, bästa vore om dom hade 50 mille i kassan som tog kortsiktiga svängningar
Är ett micro och omoget bolag
Det här är ett frö, precis som du beskrev
Dom har återförsäljare mot det militära
Deras produkter är unika ,därför fick dom sälja till Italienska kustbevakningen, en av det största KB
Av det som är känt finns inget behov av emission
Men kan tänka mig olika möjligheter, tex riktad till en större aktör
Vid en snabbare expansion
Går att dela SAR och CSAR
😉
Om tillväxten och korta svängningar ökar, enklast är att höja sin checkräkningskredit
Styrelsen har valt en kontrollerad(lugnare) tillväxt
Återigen, det är ett frö (i den här nya formen)
Bolaget hade vid periodens slut inga utestående räntebärande skulder.
Likvida medel uppgick vid periodens slut till 328 tkr (Vid årets början 5 488 tkr). Inklusive outnyttjad del av checkräkningskredit uppgick tillgängliga likvida medel till 1 828 tkr.
https://news.cision.com/se/safe-at-sea/r/delarsrapport-for-perioden-jan-juni-2025,c4225702
Från låga nivåer, men ser bra ut
Vi har ju tuffare jämförelsesiffror i q4
Lönsamt innovativt tillväxtbolag
Organisk tillväxt
2023 50%
2024 42%
2025 halvår 44%
2025 Q2 90%
Jag gick tillbaka och kikade lite, 2018 omsattes 11mil, det verkar ganska slagigt mellan kvartalen också. Såhär har omsättningen sett ut 2019-2023. Jag kommer nog vara lite försiktig med att ropa hej. Med det sagt har jag inte följt bolaget, kanske är det ett annat bolag idag. Men jag kikade snabbt för ett antal år sedan, om jag minns rätt så avfärdade jag det hela med att det aldrig verkar ta fart.
Historiskt har dom levt på emissioner, och det hände inte så mycket
Nu tillväxt och lönsamt sedan 2,5 år tillbaka
Produktutbudet är under samma period helt förändrat
man ska va försiktig
var och en ska läsa på själva
inlägg ska bara ses som en dörröppnare om man blir nyfiken och vill läsa på
Aktien
.
Avanzas siffror korrigerade
https://imgur.com/a/TXW104f (rullande 12)
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/108727/safe-at-sea (under Analys)
.
Är inte siffrorna som caset bygger på, men det gör det mer uthålligt
Lite därför dom valde att tillsätta tVD som ordinarie
Ingen brådska för min del
-
Safe at Sea
11 timmar sedan
-
Safe at Sea - Större bilden.
4 dagar sedan
-
Safe at Sea - Aktien
1 vecka sedan
-
Safe at Sea - Q1 26
1 månad sedan
-
Safe at Sea - Q4
3 månader sedan
- 6 Forum
- 697 Ämnen
- 3,024 Inlägg
- 0 Online
- 225 Medlemmar
