Notifications
Clear all

Safe at Sea - Q1 26

(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Levererar lönsamhet även vid perioder med lägre intäkter.
Bara läsa och värdera det dom kommunicerar och jämföra med tidigare.
Bygger med kontroll.
https://mb.cision.com/Main/11568/4342654/4069819.pdf
.
.
FÖRSTA kvartalet (JAN-MAR) 2026
.
Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 3 961 tkr (4 825 tkr)
Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 425 tkr (405 tkr)
Resultat efter finansiella poster uppgick till 240 tkr (167 tkr)
Resultat per aktie uppgick till 0,009 kr (0,006 kr)
Bruttovinstmarginalen uppgick 36,4% (22,9%)
Soliditet 70,1% (62,7%)
Kassalikviditet 98,4% (78,6%)
.
.
Lite mer om Nato (avtalet)
.
Under kvartalet erhölls även en mindre tilläggsorder relaterat till det avtal som tecknades med försvaret i ett Nato-land i slutet av förra året.
Vi förväntar oss erhålla ytterligare, mer betydande tilläggsorder inom de närmaste månaderna (se pressrelease från 9 december 2025).
.
https://mb.cision.com/Main/11568/4279033/3832559.pdf


 
Postad : 30 april 2026 08:31
Aasith reagerade
(@aasith)
Inlägg: 544
Medlem Admin
 

Lönsamhet under dessa små volymer är så imponerande.


 
Postad : 30 april 2026 09:07
10-bagger reagerade
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Jo så är det, naturligtvis vill vi inte ha lugna perioder, men det är ett litet bolag(som ska bli stort) som säljer premium produkter.

Kommer lösa sig vartefter dom växer, och för varje år så finns det fler ute att ta efter för nya kunder.

Är ett kvitto på det dom har kommunicerat, dom har rutiner och verktyg för att anpassa produktion.


 
Postad : 30 april 2026 13:42
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Tyckte ett tag att dom gasa för lite, inte längre, bättre dom har kontroll på utvecklingen, ingen brådska.
Innovativt bolag, lönsamma och utvecklar produkterna, inga skulder osv. (det kommer komma tillfällen)
.
Här måste Equipnor va inblandade till stor del?
(dual use, integration i såväl civila som militära ledningssystem, fjärrstyrning och drönarförmåga)

Förutom att hjälpa kundernas handläggare som kämpar med upphandlingarna så mycket vi kan i deras ansträngningar att anskaffa de båtar och annan materiel som behövs nu, fortsätter vi också i tät dialog med våra kunders sjöräddare och operatörer att vidareutveckla våra båtsystem, så att dessa ännu bättre ska passa deras nuvarande, men också kommande behov.
.
Ingen tid ska gå förlorad för oss eller våra kunder för att kunna möta de nya kraven på dual use, integration i såväl civila som militära ledningssystem, fjärrstyrning och
drönarförmåga, så att de fortsatt ska få ännu mer nytta av att använda våra system.
.
https://mb.cision.com/Main/11568/4342654/4069819.pdf


 
Postad : 30 april 2026 19:11
(@10-bagger)
Inlägg: 114
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Naturligtvis få som läser sånt här, men jag uppskattar det, sen är det upp till var och en, om tilltron.
Går inte att räkna på sånt här, men är dom lönsamma så hänger det inte på några kvartal (tillväxten).
Men tillväxten är viktig över tid.
All kommunikation är ju färskvara, precis som förtroende. (gäller bara att dom underhåller på rätt sätt)
Fördel i det här caset, vanliga incitament för hittepå finns inte.
.
.
Årets första kvartal har varit intensivt med att bygga och leverera ut beställda båtsystem, men också med många viktiga kunddialoger.
.
Dialoger som visar att både nya och befintliga kunder vill ha våra båtsystem.
Upphandlingarna tar längre tid än man vill pga. att det är så mycket försvarsmateriel som ska anskaffas här och nu.
.
I stället för att ge vika för den frustration som man kan ledas till att känna, har vi valt att använda tiden så konstruktivt vi kan, med att ge stöd till upphandlare och fånga upp den konstruktiva och positiva återkoppling vi får från våra kunder och omsätta den i ännu bättre lösningar.
.
.
Avinor, IKB, Nato, nya och alla andra.
Högsäsong nu, lite ketchupeffekt önskas.
😉


 
Postad : 3 maj 2026 08:45
Rulla till toppen