Notifications
Clear all

Sommaravstämning i portföljen

(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
Trådskapare
 

Satt och filat lite här över en kopp kaffe! 

Har följande kategorier i portföljen med efterföljande reflektion.

Fastigheter med leverage i bolagen: överlag lågt värderade som t.ex. Fastpartner bortsett svensk logistik/industri (Logistri). Ser kanske 25-30% potential i flertal bolag.

REITS med lägre belåning plus Hufvudstaden: snittet blir ok värderat då det spretar från dyrt (Agree Realty) till något billigt (Rexford Industrial).

Skog: överlag billigt mot bokförda skogsvärdena i Holmen och SCA om man nu tror på dom och finner tillgången attraktiv i sin paketering.

Banker: rätt fair värdering.

Investmentbolag: fair med tendens mot dyr vad gäller Berkshire, Investor och Industrivärden.

Industri: går från ok värderad (Volvo t.ex.) till väldigt dyrt i bolag som marknaden har som favoriter som Bufab och Beijer Alma i mitt fall.

Defensivt: spretar enormt från verkligt billigt i Novo Nordisk, billigt i Essity till dyrt i Bahnhof och Axfood.

Index: känns rätt dyrt allt sammantaget.

På bevakningslistan finns en hel del av intresse bl.a. LVMH, Apple och en del fastighetsbolag.


 
Postad : 2 augusti 2025 15:10
Början reagerade
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
 

Det där känns väl som en väldigt trygg och stabil portfölj på hela taget. Borde segla lugnt på börshavet. 

 

Sen kan man fundera på vad som är vad, gamla sanningar trillar ju runt som i en torktumlare på senare tid, och när de kommer ut så har de helt ändrat form. Novo kanske inte är så defensivt längre, eller läkemedel alls. Fastigheter var en gång i tiden det tråkigaste, men blidde ju rajtantajtan även där med 0 räntor som gav hybrider och annat otyg som gjorde hävstängerna allt större. 

 

Vad hamnar i nästa tvätt? Industri lär fortsätta vara industri, skogen kanske ska skjutsas runt lite, vilket värde har skog egentligen? 


 
Postad : 2 augusti 2025 16:31
Början och whimsical reagerade
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
Trådskapare
 

Absolut, bra inspel. Själva grundstenen i defensivt är ju att det borde vara någorlunda låg volatilitet, det kan man knappast anklaga Novo för. Ser man skogen ur kassaflöderspektiv är den fortfarande rätt dyr osv.


 
Postad : 2 augusti 2025 17:48
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
Trådskapare
 

Har fn följande vikt i kategorierna fn

- Fastigheter med lägre räntetäckning: 12,63%

- Fastigheter med högre räntetäckning: 7,83%

- Industri: 11,17%

- Investmentbolag: 11,51%

- Bank: 9,4%

- Skog: 10,15%

- Defensivt: 12,36%

- Övrigt (mest indexfonder):  24,95%


 
Postad : 3 augusti 2025 08:59
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
Trådskapare
 

De tio största aktieinnehaven som andel av totala portföljen är som följer:

Holmen 5,47%

Investor 4,78%

SCA 4,68%

Bufab 4,19%

Berkshire Hathaway 3,88%

Nordea 3,63%

Fortinova 3,2%

Handelsbanken 3,03%

Diös 2,88%

Industrivärden 2,81%


This post was modified 10 månader sedan 2 times by whimsical
 
Postad : 3 augusti 2025 09:10
Början reagerade
Rulla till toppen