Notifications
Clear all

SBB - Q1

(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
Trådskapare
 

Perioden i korthet

  • Långsiktigt substansvärde ökade med 142 mkr till 14 528 mkr (14 386), motsvarande 8,22 kr (8,14) per aktie.
  • Fastighetsexponeringen ökade med 2,8 mdkr till 78,7 mdkr (75,8).
  • Räntebärande skulder minskade till 38 226 mkr (39 988), varav Sveafastigheter 12 878 mkr (12 721). Räntekostnaderna uppgick till -288 mkr (-354), varav Sveafastigheter stod för -117 mkr (-84).
  • Hyresintäkterna uppgick till 474 mkr (473), varav 398 mkr (376) från Sveafastigheter. Hyresintäkterna ökade med 4,9 procent i jämförbart bestånd.
  • Driftnettot uppgick till 254 mkr (247), varav 226 mkr (217) från Sveafastigheter. Driftnettot ökade med 3,9 procent i jämförbart bestånd.
  • Resultat från joint ventures och intressebolag uppgick till 107 mkr (116).
  • Förvaltningsresultat inkl avvecklad verksamhet uppgick till 131 mkr (81).
  • Orealiserad värdeförändring fastigheter uppgick till 104 mkr (-12).
  • Periodens resultat inkl avvecklad verksamhet hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -257 mkr (1 585).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -192 mkr (-41).

”Målmedvetet arbete ger resultat — och SBB är på väg mot en starkare och mer värdedriven framtid. ”


 
Postad : 6 maj 2026 17:01
(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
Trådskapare
 

Man jobbar på med att försöka vända supertankern. Tar som sagt sin tid....


 
Postad : 6 maj 2026 17:01
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
 

Inte för att jag tagit mig tiden att försöka sätta mig in i det hela, men är det inte fortsatt rörigt? Denna där enkelheten och tydligheten tycker jag lyser med sin frånvaro. Sen finns det väl andra fastighetsbolag man kan lägga tid på om man är lagd åt det hållet?

 

Men var det bra eller dåligt? 😉


 
Postad : 7 maj 2026 07:34
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
 

Har bara en reflektion att SBB-D-aktien handlas i paritet med NAV. Det tycker jag i sig är helt fascinerande och man får väl inte annat än applådera de som drog analys av vad som hände skulle när den handlades på dryga 3 kr 😊 Hur den kommer spela ut om det blir jättelika ackumulerade utdelningar som betalas ut till småspararas glädje är något jag med spänning kommer följa framgent. Har ingen egen åsikt i frågan direkt utan mer stort intresse som ungefär hur det ska gå för Arne Slott i Liverpool om han kan bli vinnare igen.


 
Postad : 7 maj 2026 08:58
(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
Trådskapare
 

Postad av: @knodde

Inte för att jag tagit mig tiden att försöka sätta mig in i det hela, men är det inte fortsatt rörigt? Denna där enkelheten och tydligheten tycker jag lyser med sin frånvaro. Sen finns det väl andra fastighetsbolag man kan lägga tid på om man är lagd åt det hållet?

 

Men var det bra eller dåligt? 😉

Planen var att förenkla, men tyvärr så är det inte i hamn än, då man tvingats ta till lite grejer för att lösa sina kortsiktiga åtaganden. Dock så hade man extremt många deläganden och komplicerade upplägg, så skulle påstå att man fått bort en hel del. 

Varför jag är kvar är för att jag försöker rädda mitt tidigare felsteg. Strategin jag har är att istället för att köpa mer SBB B så köpte jag SBB D. Dock inte vid allra lägsta kursen utan kom in lite senare runt 8 kr. 

Min tankegång är dock att man risken i SBB D borde vara lite mindre och för att få avkastning där så borde det räcka med att man får bolaget flytande igen och att balansräkningen ser okej ut. Under tiden som jag väntar så får man innestående utdelning. Som borde betalas ut senare. Räknar även med att kursen på D-aktien borde stiga rejält när detta väl sker. 

 

Inte kollat supernoga än, men det går väl trots allt framåt. Det mest positiva vid en snabb titt är att substansvärdet trots allt såg ut att öka lite. Det trista är att VD aviserar att man kommer sälja mer längre fram för att täcka del av förfall. Skulden måste fortsatt ner rejält. Hur det spelar ut med plus kontra minus det får väl tiden utvisa antar jag.

 


 
Postad : 7 maj 2026 23:54
(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
Trådskapare
 

Postad av: @whimsical

Har bara en reflektion att SBB-D-aktien handlas i paritet med NAV. Det tycker jag i sig är helt fascinerande och man får väl inte annat än applådera de som drog analys av vad som hände skulle när den handlades på dryga 3 kr 😊 Hur den kommer spela ut om det blir jättelika ackumulerade utdelningar som betalas ut till småspararas glädje är något jag med spänning kommer följa framgent. Har ingen egen åsikt i frågan direkt utan mer stort intresse som ungefär hur det ska gå för Arne Slott i Liverpool om han kan bli vinnare igen.

Japp blir spännande att följa, sitter dock mer än bara på sidlinjen. Hoppas att D-aktierna kommer ta igen det mesta av förlusterna som jag har i B-aktien och kanske mer än så. Just nu är det 2 år av ackumulerade utdelningar i D-aktien sen utgången av första kvartalet.

 


 
Postad : 7 maj 2026 23:57
whimsical reagerade
Rulla till toppen