Notifications
Clear all

SEB Asset Selection

(@waasp)
Inlägg: 128
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Valde bort  BL bond dollar   i PPM.

Tog litet längre tid att få

SEB Asset Selection 

samt mycket sena kursuppdateringar.

Men nu får den ligga kvar trots det.


 
Postad : 13 november 2025 22:13
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
 

Den kastade precis modren min ut ur sitt fondsparande. Nu roddar hon iof runt vart 10.20:e år, men över tid har ju den fonden varit riktigt usel, samtidigt väldigt dyr. 


 
Postad : 15 november 2025 16:32
(@waasp)
Inlägg: 128
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Hej Knodden!

Nu är det ju detta inte den typ av fond, som jag skulle ligga i under år av börsuppgång förstås. Då finns det betydligt bättre val av PPM- fonder.

Seb Asset Selection är en hedgefond, med en egen placeringsstrategi.Visserligen har fonden en resultatbaserad avgift. Hur det påverkar PPM placeringen ska jag låta vara osagt, då jag ej kollat upp detta specifikt.

En avgift på 0,23% får jag nog ändå se som ganska överkomligt.

Låg i denna fond under en tidigare börskrasch och killarna som då skötte den, gjorde detta helt eminent.

Jag behåller denna fond tills oron är över.


 
Postad : 15 november 2025 16:52
emeth reagerade
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
 

Lite annan strategi, en bit över 1% i avgift utanför PPM om jag minns rätt.


 
Postad : 15 november 2025 19:32
Waasp reagerade
(@waasp)
Inlägg: 128
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Dyrare fonder är en fördel att välja i PPM! 😊 


 
Postad : 15 november 2025 19:42
(@shogun_trader)
Inlägg: 581
Noble Member
 

Blir glad att du inte helt övergivit hos Waspen. 


 
Postad : 16 november 2025 08:21
(@waasp)
Inlägg: 128
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Tack Shogun! 

Försöker varje dag, att finna styrka och meningsfullhet. Saknaden efter en livskamrat kommer att sitta i länge, men livet måste gå vidare.

 

 


 
Postad : 16 november 2025 08:31
(@aasith)
Inlägg: 544
Medlem Admin
 

Min pensionsrådgivare på 2010-talet förordade alltid SEB Asset Selection. Den gick urdåligt redan då och när jag själv tog över så åkte den i papperskorgen. 

Den låter dock bra på pappret. 

 

Ta hand om dig @waasp


 
Postad : 17 november 2025 08:59
(@waasp)
Inlägg: 128
Förnämlig Medlem
Trådskapare
 

Tack   @Asith

Är medveten om, att Bornemanns förvaltningsteam lyckades över förväntan bra vid finanskrisen. Det är inte alls hugget I sten att nuvarande team kan leva upp till det. 

Jag håller ögonen på den varje vecka och jämför med mer traditionella placeringar. 

Tack för din omtanke Aasith! 🥰

 


 
Postad : 17 november 2025 09:27
Rulla till toppen