Observit - ett mjukvaruföretag
Observit - ett mjukvaruföretag
Observit är ett mjukvarubolag, verksamt på marknaden för publika transporter. Det viktigaste måttet för företagets framgång är återkommande mjukvaruintäkter och den vinst de genererar. Under 2024 växte återkommande mjukvaruintäkter med 32% och även under 2025 förväntas tillväxten bli mer än 30%. Bortom 2025 ser bolaget en accelererande tillväxt i återkommande mjukvaruintäkter. Redan idag är runt 50% av Sveriges bussar i citytrafik uppkopplade genom Observits lösning.
Den förväntat starkare långsiktiga tillväxten kommer från ett antal redan startade initiativ:
-
Observit’s adresserbara marknad inom Norden och Europa mer än fördubblas genom en ny lösning som möjliggör uppdatering av teknologi i bussar som redan är i drift. Tidigare har Observits marknadsledande lösning för videoövervakning och passageraranalys endast kunnat erbjudas när nya bussar tas i drift. Under perioden 2024 till 2033 förväntas marknaden för Observits nuvarande huvudprodukter växa från 31 miljarder USD till 64 miljarder USD.
-
En förstärkt partnerstrategi med dedikerade resurser förväntas accelerera tillväxten utanför Norden. Redan idag utgör potentiella affärer utanför Norden mer än 10% av den totala förväntade orderingången. Med den förnyade strategin väntas den siffran växa fort och vara en viktig faktor för snabbare tillväxt i mjukvaruintäkter från 2026 och framåt. Norden är världsledande inom digitalisering av kollektivtrafik och Observit är marknadsledare i Norden.
-
Spårbunden trafik öppnar upp ytterligare en ny marknad. De första affärerna, specifikt inom regional och nationell järnvägstrafik förväntas redan under 2025.
-
Produktutveckling av bolagets huvudprodukt, mjukvara för videoövervakning och passageraranalys, ger möjligheter till högre återkommande intäkter per fordon. Lösningar som utvecklas redan idag inkluderar avancerade larmfunktioner och möjligheter till dataanalys genom att utnyttja kraftfulla AI lösningar.
Prognos 2025 med minst 30 % tillväxt: 59,2 * 1,3 = ca 77 MSEK
Börsvärde idag ca 300 MSEK så aktien är ganska högt värderad men känns ändå som ett case att bevaka då skalbarheten med återkommande mjukvaruintäkter slår ganska tungt på marginalen och vinsten. Deras hårdvaruintäkter från fysiska installerade kameror har betydligt sämre marginaler så det är ett avtal utanför norden i någon större europeisk stad som är triggern.
Någon av er som följer Observit?
Någon som vill lämna sina synpunkter och utsikter angående Observit?
SJ har ju under de sista åren utrustat sin personal med kroppsburna kameror som de kan köra igång vid behov. Borde finnas stor potential att med en smart effektiv mjukvara följa upp incidenter som händer och därmed ökar säkerheten för både personal och andra resenärer. För att inte tala om busslinjer i utsatta områden där tjafs med biljettbetalningar eller skador på fordon är en risk för transportföretaget.
Postad av: @ofe339Observit är ett mjukvarubolag, verksamt på marknaden för publika transporter. Det viktigaste måttet för företagets framgång är återkommande mjukvaruintäkter och den vinst de genererar. Under 2024 växte återkommande mjukvaruintäkter med 32% och även under 2025 förväntas tillväxten bli mer än 30%. Bortom 2025 ser bolaget en accelererande tillväxt i återkommande mjukvaruintäkter. Redan idag är runt 50% av Sveriges bussar i citytrafik uppkopplade genom Observits lösning.
Den förväntat starkare långsiktiga tillväxten kommer från ett antal redan startade initiativ:
Observit’s adresserbara marknad inom Norden och Europa mer än fördubblas genom en ny lösning som möjliggör uppdatering av teknologi i bussar som redan är i drift. Tidigare har Observits marknadsledande lösning för videoövervakning och passageraranalys endast kunnat erbjudas när nya bussar tas i drift. Under perioden 2024 till 2033 förväntas marknaden för Observits nuvarande huvudprodukter växa från 31 miljarder USD till 64 miljarder USD.
En förstärkt partnerstrategi med dedikerade resurser förväntas accelerera tillväxten utanför Norden. Redan idag utgör potentiella affärer utanför Norden mer än 10% av den totala förväntade orderingången. Med den förnyade strategin väntas den siffran växa fort och vara en viktig faktor för snabbare tillväxt i mjukvaruintäkter från 2026 och framåt. Norden är världsledande inom digitalisering av kollektivtrafik och Observit är marknadsledare i Norden.
Spårbunden trafik öppnar upp ytterligare en ny marknad. De första affärerna, specifikt inom regional och nationell järnvägstrafik förväntas redan under 2025.
Produktutveckling av bolagets huvudprodukt, mjukvara för videoövervakning och passageraranalys, ger möjligheter till högre återkommande intäkter per fordon. Lösningar som utvecklas redan idag inkluderar avancerade larmfunktioner och möjligheter till dataanalys genom att utnyttja kraftfulla AI lösningar.
Prognos 2025 med minst 30 % tillväxt: 59,2 * 1,3 = ca 77 MSEK
Börsvärde idag ca 300 MSEK så aktien är ganska högt värderad men känns ändå som ett case att bevaka då skalbarheten med återkommande mjukvaruintäkter slår ganska tungt på marginalen och vinsten. Deras hårdvaruintäkter från fysiska installerade kameror har betydligt sämre marginaler så det är ett avtal utanför norden i någon större europeisk stad som är triggern.
Någon av er som följer Observit?
Hej, nu räknar du fel. 59,2 är den totala omsättningen. Återkommande intäkter är 20 Mkr så då blir det 20*1,3 =26 Mkr .
Jag väntar på de 1-2 piloterna utanför Norden som ska komma nu i vår sommar i form av beställningar.
Postad av: @petgahPostad av: @ofe339Observit är ett mjukvarubolag, verksamt på marknaden för publika transporter. Det viktigaste måttet för företagets framgång är återkommande mjukvaruintäkter och den vinst de genererar. Under 2024 växte återkommande mjukvaruintäkter med 32% och även under 2025 förväntas tillväxten bli mer än 30%. Bortom 2025 ser bolaget en accelererande tillväxt i återkommande mjukvaruintäkter. Redan idag är runt 50% av Sveriges bussar i citytrafik uppkopplade genom Observits lösning.
Den förväntat starkare långsiktiga tillväxten kommer från ett antal redan startade initiativ:
Observit’s adresserbara marknad inom Norden och Europa mer än fördubblas genom en ny lösning som möjliggör uppdatering av teknologi i bussar som redan är i drift. Tidigare har Observits marknadsledande lösning för videoövervakning och passageraranalys endast kunnat erbjudas när nya bussar tas i drift. Under perioden 2024 till 2033 förväntas marknaden för Observits nuvarande huvudprodukter växa från 31 miljarder USD till 64 miljarder USD.
En förstärkt partnerstrategi med dedikerade resurser förväntas accelerera tillväxten utanför Norden. Redan idag utgör potentiella affärer utanför Norden mer än 10% av den totala förväntade orderingången. Med den förnyade strategin väntas den siffran växa fort och vara en viktig faktor för snabbare tillväxt i mjukvaruintäkter från 2026 och framåt. Norden är världsledande inom digitalisering av kollektivtrafik och Observit är marknadsledare i Norden.
Spårbunden trafik öppnar upp ytterligare en ny marknad. De första affärerna, specifikt inom regional och nationell järnvägstrafik förväntas redan under 2025.
Produktutveckling av bolagets huvudprodukt, mjukvara för videoövervakning och passageraranalys, ger möjligheter till högre återkommande intäkter per fordon. Lösningar som utvecklas redan idag inkluderar avancerade larmfunktioner och möjligheter till dataanalys genom att utnyttja kraftfulla AI lösningar.
Prognos 2025 med minst 30 % tillväxt: 59,2 * 1,3 = ca 77 MSEK
Börsvärde idag ca 300 MSEK så aktien är ganska högt värderad men känns ändå som ett case att bevaka då skalbarheten med återkommande mjukvaruintäkter slår ganska tungt på marginalen och vinsten. Deras hårdvaruintäkter från fysiska installerade kameror har betydligt sämre marginaler så det är ett avtal utanför norden i någon större europeisk stad som är triggern.
Någon av er som följer Observit?
Hej, nu räknar du fel. 59,2 är den totala omsättningen. Återkommande intäkter är 20 Mkr så då blir det 20*1,3 =26 Mkr .
Jag väntar på de 1-2 piloterna utanför Norden som ska komma nu i vår sommar i form av beställningar.
Ja så blir det, rätt av dig. Jo det är avtalen utanför norden som blir drivande, när de nu blir av 👍
En stor del av dagens värdering är väl en förhoppning att man lyckas med ett pilotprojekt och får till ett avtal utanför Norden i någon större europeisk stad. Hur ser du på risken att det bla skiljer sig kulturellt och tradionellt utomlands så att säga?
Konkurrens från andra aktörer borde ju finnas också?
Postad av: @ofe339En stor del av dagens värdering är väl en förhoppning att man lyckas med ett pilotprojekt och får till ett avtal utanför Norden i någon större europeisk stad. Hur ser du på risken att det bla skiljer sig kulturellt och tradionellt utomlands så att säga?
Konkurrens från andra aktörer borde ju finnas också?
Dagens värdering tror jag också det ligger förhoppningar om order från pilotprojekten. VD'n säger i slutet av April att i vår sommar är det högst sannolikt med skarpa beställningar. Han säger det när det är vår så han vet nog. Paris (keolis) eller London vore nåt. Tror inte det skiljer så mycket kulturellt. Observit har ju piloter i 6 länder så intresset finns där ute. Har inte hört nåt om konkurrenter på mjukvaran, kameror finns det en sjö av.
Klipper in kassaflödet från Q1-rapporten
Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet uppgick till 2,3 (1,5) MSEK för det första kvartalet. Kvartalets förändringar av rörelsekapitalet påverkade koncernens kassaflöde med -3,5 (-1,5) MSEK vilket resulterade i att kassaflödet för den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapitalet uppgick till -1,2 (0,0) MSEK.
Aktiviteter från investeringsverksamheten påverkade kassaflödet med –1,5 (-1,8) MSEK och kassaflödet
från finansieringsverksamheten uppgick till -0,2 (0,0)
MSEK.
Vad menar man egentligen med "förändringar av rörelsekapitalet" och som påverkade med -3,5 MSEK? Och hur ser du generellt på Observit´s kassaflöde och likvida ställning?
Jag kan inte bolaget men jag tittade snabbt i rapporten och varulagret och kortsiktiga fordringar har ökat en hel del jämfört med förra året så det bör vara det som har ökat rörelsekapitalet.
Du kan testa att skicka ett mail till bolaget så får du förhoppningsvis en utförligare förklaring så att du kan bedöma om det är troligt att rörelsen kommer binda allt mer kapital.
Postad av: @AnonymousJag kan inte bolaget men jag tittade snabbt i rapporten och varulagret och kortsiktiga fordringar har ökat en hel del jämfört med förra året så det bör vara det som har ökat rörelsekapitalet.
Du kan testa att skicka ett mail till bolaget så får du förhoppningsvis en utförligare förklaring så att du kan bedöma om det är troligt att rörelsen kommer binda allt mer kapital.
Tack för svaret!
Ja det bör nog vara ökande varulagret och kortsiktiga fordringar som ingår i dessa -3,5 MSEK
Postad av: @ofe339Klipper in kassaflödet från Q1-rapporten
Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet uppgick till 2,3 (1,5) MSEK för det första kvartalet. Kvartalets förändringar av rörelsekapitalet påverkade koncernens kassaflöde med -3,5 (-1,5) MSEK vilket resulterade i att kassaflödet för den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapitalet uppgick till -1,2 (0,0) MSEK.
Aktiviteter från investeringsverksamheten påverkade kassaflödet med –1,5 (-1,8) MSEK och kassaflödet
från finansieringsverksamheten uppgick till -0,2 (0,0)
MSEK.Vad menar man egentligen med "förändringar av rörelsekapitalet" och som påverkade med -3,5 MSEK? Och hur ser du generellt på Observit´s kassaflöde och likvida ställning?
Rörelsekapital är enligt skolboken korta tillgångar - korta skulder. I det här fallet så ska Observit betala 3,5 Mkr närmsta året. Men det är inte hela sanningen tror jag. Om du tittar på upplupna kostnader och förutbetalda intäkter så är dom 7 Mkr. Jag tror man fakturerar i förskott dva mjukvaruintäkter för April faktureras i Mars meddans likviderna kommer i April. Kassaflödet följer samma mönster, det rasslar till i Q4 annars lite som Q1. Tror det är lungt med likviderna dessutom kan man ta ett lån. Man har ju redan tagit upp ett lån på 1 Mkr. Kostnaderna ligger väl ganska fast nu antar jag samtidigt som man växer och jag liter på att VD har full koll.
Tack för ännu ett bra svar!
Fina lokaler! 👍 Observit rustar för tillväxt.
Genomgång av bolaget i en podd.
https://poddtoppen.se/podcast/1814496561/bull-bjorn/1-pilot-microcap-bonanza
Postad av: @AnonymousGenomgång av bolaget i en podd.
https://poddtoppen.se/podcast/1814496561/bull-bjorn/1-pilot-microcap-bonanza
Tackar! Värt lyssna på 👍
Intressant med tanke på Observit´s nya område:
Kroppskameror har varit en del av utrustningen för tågkonduktörer vid Slovakiens järnvägsbolag (ZSSK) i tolv månader. Sedan maj 2024 har bolaget satt totalt 419 av dem i drift. Projektet, som syftade till att förbättra säkerheten på tågen, uppfyllde förväntningarna: det totala antalet incidenter minskade med 5 procent och aggressionen mot lokförare eller andra passagerare minskade med upp till 21 procent.
Postad av: @petgahIntressant med tanke på Observit´s nya område:
Kroppskameror har varit en del av utrustningen för tågkonduktörer vid Slovakiens järnvägsbolag (ZSSK) i tolv månader. Sedan maj 2024 har bolaget satt totalt 419 av dem i drift. Projektet, som syftade till att förbättra säkerheten på tågen, uppfyllde förväntningarna: det totala antalet incidenter minskade med 5 procent och aggressionen mot lokförare eller andra passagerare minskade med upp till 21 procent.
Intressant!
SJ har ju kört med kroppsburna kameror för sina medarbetare några år och det har ju fallit väl ut, och är något de troligtvis fortsätter med. Stor potential där med en smart mjukvara som lagrar rätt information i molnet.
Kroppsburen kamera – hantering av personuppgifter - SJ
Succé när SJ införde kroppskameror: ”Väldigt utsatt arbete” – Arbetet
- 5 Forum
- 49 Ämnen
- 229 Inlägg
- 16 Online
- 182 Medlemmar
As we continue to grow our team and scale our technology, this move marks another milestone in our journey to deliver world-leading video surveillance and real-time monitoring solutions for public transport.
The new space gives us more room to collaborate, innovate, and continue building technology that makes public transportation safer and smarter – in Sweden and around the world.
A big thank you to our amazing team, and partners who make this possible. We’re just getting started.
📍 New chapter. Same mission.