Notifications
Clear all

Knatteligan val Juni 2025

Knatteligan val Juni 2025

Aasith
(@aasith)
Pålitlig Medlem
Trådskapare

Era val för juni i denna tråd. 

Postad : 31 maj 2025 09:51
Skriet och OFE339 reagerade
smabolag.se
(@smabolag-se)
Admin Admin

Vet inte tanken, men kör ändå.

Intellego - 82,70kr

Tror aktien kommer bli populär bland småsparare den närmaste tiden efter deras Q1 rapport som släpptes i veckan.

Postad : 31 maj 2025 23:42
OFE339 reagerade
Aasith
(@aasith)
Pålitlig Medlem
Trådskapare

@smabolag-se tanken är att fortsätta med Knatteligan 2025 här. Alla som anmält sig får vara med men vi kör årsvis och då kan man inte hoppa in mitt i :-(.

Postad : 1 juni 2025 10:36
smabolag.se och OFE339 reagerade
(@wall-enberg)
Ny Medlem

InfraCom i maj blev inte som jag hoppades på, men heller ingen katastrof. Plus 4,8% inklusive utdelning är i alla fall bättre än index. Det hade dock varit bättre att hålla fast vid mina favoriter under våren, Nordrest och Norion, som gick betydligt bättre.

För juni känner jag mig osäker på vad jag ska välja. Inga rapporter att spekulera i heller. Det som har funkat bra så långt är ju att välja Nor-bolagen, men har de kanske gått lite för bra? Jag säljer inte, men kanske timingen inte är den bästa just nu. Många har valt Evolution under våren, men det har inte varit så lyckat. Är det äntligen dags att det vänder nu? Det ser billigt ut, så kanske borde man chansa på den. Odfjell Technology ser fortfarande väldigt billig ut, men vi går nu in i börsens dåliga säsong, och Trump fortsätter att köra börsen upp och ned, så ett någorlunda tryggt alternativ är ju att välja Fortnox, som är under uppköp. Men de känns lite för defensivt.

Nej, jag väljer att ligga kvar i InfraCom. Jag tror ju att det har vänt för bolaget, och det trodde även Kalqyl i en rapportkommentar. Strax efter rapporten fick vi också ett litet insynsköp. Jag tycker att aktien borde stiga mer. Om det sker redan i juni är mer osäkert, men jag väljer i alla fall InfraCom också för juni.

Postad : 1 juni 2025 14:49
(@forest)
Aktiv Medlem

För juni väljer jag att ligga kvar i Ambea. Dels känns det ok att ha ett ganska konservativt val som knappt påverkas av tullar, konjunktur eller valutakurser. Dels så tror jag på bolaget och kursutvecklingen. Eftersom det nu är billigare än förra månaden så borde det ju vara ett bättre köp idag.

Jag fortsätter konservativt med ett kvalitetsbolag inom vård och omsorg vars verksamhet inte bör påverkas speciellt mycket av valutor, konjunktur eller tullar.

För maj väljer jag det fina bolaget Ambea som driver boenden och hemtjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning. Viss aktivitet i Danmark och Norge men för övrigt dominerar Sverige och Stockholmstrakten.

Detta är ett riktigt kvalitetsbolag med växande omsättning och vinst samt en mycket transparent redovisning.

Om vi kikar på det finansiella först, sedan 20121 har Ambea en CAGR på 7,3% för omsättningen och 35% på vinsten. PE 14 är inte speciellt dyrt för en växande och konjunkturoberoende verksamhet. En utdelning på 2,20 förväntas 15 maj och det ger en DA på ungefär 2%, dessutom återköps 2M aktier motsvarande ytterligare drygt 2%. Utdelningen har ökat fint senaste tre åren.

Det blir ju inte färre åldringar och tyvärr minskar inte heller behovet av anpassat boende för folk med funktionsnedsättningar. Staten blir inte direkt bättre och så enkelt ser jag på makronalysen i detta fall.

Ambea är föredömligt transparenta i sina rapporter, man rapporterar i varje kvartal precis hur inspektionerna av IVA har gått samt ev. Lex Maria och Lex Sarah anmälningar man dragit på sig.

Socialstyrelsen gör årligen en enhetsbedömningar där man betygsätter denna typ av verksamheter. Ambeas betyg ligger genomgående märkbart högre än andra privata aktörer, inom såväl social verksamhet som äldrevård. Det är också intressant och lite sorgligt att notera att genomsnittsbetygen för privata utförare ligger betydligt högre än för de verksamheter som drivs i offentlig regi.

Man gör även kontinuerligt kundnöjdhetsmätningar för både brukare och anhöriga och där ligger resultatet ”nöjda” kring 90% vilket anses högt men där har jag inget att jämföra med.

Skall man stödja privata aktörer som tjänar pengar på det allmäna? Om du är ordentligt vänsterut tycker du ju såklart nej men här tycker jag det är solklart bra för precis alla inblandade. Det är värre med uthyrning av sjukvårdspersonal där sjukvårdsinrättningarna i princip blir utpressade att hyra in personal till dubbla priset och vården blir lidande av bristande personalkontinuitet.

Ett företag som dessutom aktivt anställer och vidareutbildar Ukrainska flyktingar stödjer jag extra gärna. Många har vårdutbildning från hemlandet men får hjälp lära sig svenska och att ta de tester som behövs för att få svenska vårdexamina.

Ambea kommer med kvartalsrapport 6 maj och 2,20 kr delas ut med X-dag 15 maj. Det är ett av mina större innehav.

Postad : 1 juni 2025 18:31
Aasith
(@aasith)
Pålitlig Medlem
Trådskapare

Mitt majval Verve Group såg ju lovande ut länge, men tji fick jag även i Maj :-(.

För Juni har jag efter lite vånda valt Aixia (Genmab ligger egentligen i topp men med Trumps utspel om att sänka kostnaderna i USA för läkemedel vågar jag inte).

Aixia är ett AI-bolag som är experter på hårdvara för datacenter inkl AI, AI som mjukvara samt en egenutvecklad produkt, AiQu. AiQu är en köpoptimerare för AI-pipelines så att teamen sparar tid/pengar mm för att träna och köra sina modeller på den dyra hårdvaran.

Den 11-12e juni talar Aixia på Nvidia GTC i Paris och ska för första gången presentera AiQu internationellt.

Aixia är de enda i Skandinavien som är certifierade för Nvidia DGX SuperPOD.

Aixia omsätte 360 MSEK 2024 och räknar med att dubbla detta till 2026. Marginalerna har hittills varit lövtunna men med en något lägre dollar och en ökad omsättning så borde de så småningom kunna spotta upp sig till 4-8%. Just nu fokuserar de på tillväxt och marginalerna får stå tillbaka.

Med någon order och lite fokus från GTC så borde aktiekursen kunna ta sig uppåt lite till. Freefloaten är oerhört låg. Ordförande, VD och grundare #1 äger tillsammans 64%. Grundare #2 vill minska sitt engagemang och säljer över börs.

Jag hoppas på lite medial uppmärksamhet som trigger under Juni.

Postad : 1 juni 2025 19:37
Aasith
(@aasith)
Pålitlig Medlem
Trådskapare

Här är månadsvalen för Juni:  manadsval-Juni.png

Tacksam för information om eventuella utdelningar före månadsslut. 

This post was modified 1 vecka sedan by Aasith

Postad : 2 juni 2025 10:22
(@constantbull)
Aktiv Medlem

Tycker ett litet forum som detta är en bättre fortsättning på BS än Placera dit alla söker sig nu. Där kommer alla amatörer dränka kvalitetsanvändarna i flödet. Kör på Aasith, hoppas Knatteligan kan ha sin bas här.

Postad : 3 juni 2025 08:15
Aasith reagerade
Rulla till toppen