Intrum - Q1
....och en nyemission
Intrum AB (publ), Europas ledande leverantör av kredithanteringstjänster, rapporterar det första kvartalet där den nya strategin genomförs, präglat av fortsatt kostnadsdisciplin, stabil inkasseringsutveckling och ökade Servicing-marginaler. Organisk tillväxt i de traditionella Servicing-marknaderna motverkade endast delvis den naturliga nedgången i vissa specialiserade marknader. Som kommunicerats separat idag tar Intrum ett viktigt steg för att stärka balansräkningen och accelerera vägen mot minskad skuldsättning inom ramen för Intrum 2030 genom en kapitalanskaffning om 7,5 miljarder kronor. Bolagets kortsiktiga prioriteringar kvarstår: minska skuldsättningen, förbättra Servicing-prestationen, återställa intäktstillväxten och skala kapitalpartnerskapsmodellen.
Konsoliderade finansiella nyckeltal för första kvartalet 2026 (Q1 2025)
- Totala intäkter uppgick till 3 754 MSEK (4 276), till följd av negativa valutaeffekter, lägre inkassering inom Servicing samt en mindre investeringsportfölj
- Totala kostnader minskade till -2 922 MSEK (-3 322), vilket återspeglar effektiv kostnadskontroll
- EBIT ökade till 1 493 MSEK (1 032), drivet av en positiv nettovinst om 561 MSEK relaterad till konsolideringen av joint venture-bolaget Savoy Group
- Justerad Servicing EBIT-marginal på RTM-basis ökade till 25 % (22)
- Servicing-skuldsättningsgrad uppgick till 5,8x jämfört med 5,7x vid utgången av 2025, och total skuldsättningsgrad uppgick till 4,6x i Q1 2026
Johan Åkerblom, vd och koncernchef för Intrum AB kommenterar:
”Det första kvartalet markerade startpunkten för vår nya strategi. Den finansiella utvecklingen var i stort i linje med våra förväntningar och kostnadskontrollen var fortsatt stark. Under kvartalet fortsatte vi att genomföra våra strategiska prioriteringar, och efter kvartalets slut tillkännagav vi en kapitalanskaffning för att stärka balansräkningen och accelerera vår väg mot minskad skuldsättning, vilket ger oss ökad flexibilitet att genomföra vår strategi. Den förändrar inte våra prioriteringar, utan gör det möjligt för oss att agera snabbare.
Ser vi till utvecklingen under kvartalet var den operativa utvecklingen i linje med plan. Kostnadsförbättringarna låg något före plan, medan intäktsutvecklingen var något efter. Servicing-marginalen förblev stabil, understödd av fortsatta effektivitetsvinster och disciplinerad kostnadskontroll. Kostnadsdisciplin i sig är dock inte tillräckligt. Att återställa intäktstillväxten och stärka den operativa prestationen är avgörande för att uppnå hållbar förbättring.
Vi har etablerat en ny ledningsgrupp och stärkt våra förmågor inom Servicing, Technology och People, samt vidtar riktade operativa åtgärder för att öka konverteringen från nya affärer till intäkter, säkerställa smidig onboarding av kunder och skapa tillväxtmöjligheter hos befintliga kunder.”
Min nästa turnaround-kandidat...
Rejäl nyemission, är tänkt att accelerera vändningen med flera år.... Eventuell utdelning aktuell 2028 om jag inte missförstått något.
Hur tänker du kring nyemissionen? Jag antar att det är många som är tveksamma till att teckna eftersom förtroendekapitalet från ledningen är rätt svagt.
Känns juH helt åt helvete med den historiken och svaga ägarbild. Jag gillar tanken på att få ner skulden men helt osugen att äga över huvudtaget.
Postad av: @whimsicalHur tänker du kring nyemissionen? Jag antar att det är många som är tveksamma till att teckna eftersom förtroendekapitalet från ledningen är rätt svagt.
Tycker Benson inte direkt är känd för att vara lättflörtad och brukar ofta vara rätt kritisk till mycket, det är min känsla i alla fall. Här är hans syn från placera...
"Att titta på inkassobolaget Intrum är en kalejdoskopisk upplevelse. Å ena sidan en berättigad krisvärdering. Å andra sidan en ledning och styrelseordförande som investerar över 100 miljoner kronor av egna pengar i nyemissionen som ska rigga Intrum för en ljus framtid", skriver Affärsvärldens ansvariga utgivare Peter Benson i en kommentar på fredagen.
Benson för ett resonemang innebärande att om Intrum kan växa Servicing en liten smula och höja marginalen till 30 procent innebär det ett rörelseresultat på 4 miljarder kronor. Sätt multipel 10 gånger på det så blir värdet 40 miljarder kronor. Justerat för portföljvärde, nettoskuld och löpande intjäning så blir börsvärdet, proforma, 25-30 miljarder kronor om ett par år.
"Det är en uppsida som kan göra det motiverat för ledning och styrelse att skeppa in över 100 miljoner kronor av egna pengar i Intrum. Jag lutar åt att det kan vara ett köpläge även för andra spekulativt lagda", skriver Benson.
https://www.placera.se/telegram/intrum-benson-koplage-i-intrum-for-spekulativt-lagda-20260508
Visst det blir en rejäl utspädning men å andra sidan till troligen väldigt låg kurs. Verksamheten är det nog knappast något fel på. Gillar verksamheter som är relativt ocykliska, och som det kommer bestå i vått och torrt. Skulder är nog knappast något som kommer försvinna och har nog funnits så länge det funnits människor. Att ledningen går in med en riktigt rejäl slant tycker jag också är en garant för att man vill få ordning på skeppet.
Nu är det en rejäl emission och har inte hur mycket likvider som helst och har redan rätt många Intrum, men kommer troligen teckna så många jag kan.
Postad av: @lordcashpointKänns juH helt åt helvete med den historiken och svaga ägarbild. Jag gillar tanken på att få ner skulden men helt osugen att äga över huvudtaget.
Tur att inte alla är lika 😉
Tycker det är fel att beskylla dagens ledning för hur situationen ser ut idag. Som jag förstått det så uppstod mycket av dagens situation när man förvärvade Lindorff 2017 och sen var det väldigt stökigt med många VD-byten.
Min bild är att sen förra VD Andres Rubio så har man byggt upp ett starkt management, där dagens VD var Vice VD och CFO under Andres. Dagens VD har en bakgrund inom bla SEB och finns fler erfarna inom SEB, bank och finans.
Så tror att detta kommer bli bra inom 2-3 år. Men hur det väl blir får man se....
https://www.di.se/ditv/vd-intervjuer/intrum-rapporterar-over-estimat-ska-gora-jatteemission/
https://efn.se/play/intrums-vd-vi-kommer-oka-vinsten
Benson har nog rätt bra näsa vad gäller lite mer spekulativa bankaffärer efter sina äventyr i Norion. Dock har jag inte direkt koll på hans track reckord men förmögen är han vet jag.
Postad av: @whimsicalBenson har nog rätt bra näsa vad gäller lite mer spekulativa bankaffärer efter sina äventyr i Norion. Dock har jag inte direkt koll på hans track reckord men förmögen är han vet jag.
Det är en bra början!!!
Något som är viktigt i emissionen, speciellt när den är så stor. Det är att den är garanterad. Annars hade det nog kunnat bli spekulationer om den ens går igenom. Nu verkar den vara väl förankrad och som sagt garanterad.
Undra hur Ålandsbanken ställt sig till detta, nu minns jag inte namnet på han som pratat sig varm om Intrum i många år. Men Ålandsbanken har sänkt sin rekommendation till neutral.
Måste säga att det är mycket skulder som man samlat på sig. Där har SBB och Intrum något gemensamt.
"Samtidigt var bolagets nettoskuld vid kvartalets utgång drygt 45 miljarder kronor."
Lite intressant att enligt min screener så har Intrum fritt kassaflöde FCF på senaste R12 på drygt 4 miljarder kronor och handlas till 0,85 p/fcf, nu kommer det visserligen ändras i och med emissionen. Men hur som helst lågt. Även om man tar Q1an x 4 så får man ca 3,5 miljarder kronor i FCF. Så problemet är nog inte intjäningen utan just skulderna.
Minns att när jag hade aktier i Hoist (vilket inte gick vidare bra i mitt fall) så var det rätt intressant verksamhet. Det är ju som en cykel där de förvärvar krediter som bankerna vill ha bort från balansräkning -> försöker extrahera kassaflöde ur dom genom effektiva processer -> köper nya kreditera för en del av kassaflödet och ev dela ut till ägarna resten -> repeat. Det som gjorde stor turbulens i Hoist var att de ville bli bank om jag minns så de kunde ta emot insättningar från kunder och använda, sen var det nån riskmodell som krävdes och när den inte gick att få fram snabbt så imploderade aktielkursen och jag insåg att jag fattade nada om det som var verkligt viktigt för att kunna tjäna pengar på aktien. En som jag tror är väldigt duktig på denna typ av verksamhet är Erik Selin. Skulle han köpa väldigt mycket aktier det skulle vara intressant!
Håller med om att det inte är dags intrum som är skäl till problemet utan 2017. Men dels är NC kvar och det är skitägare. Dels så tittade jag på styrelsen 2019.
Kvar från då är. Magnus Lindqvist, Raghild Wiborg. Jag är mer bekymrad av struktukuter och drivkraften i NC som gör att det finns risk att de kommer vilja gasa på vid första bästa tillfälle.
Men egna pengar ska inte underskattas, men avstår.
Postad av: @lordcashpointHåller med om att det inte är dags intrum som är skäl till problemet utan 2017. Men dels är NC kvar och det är skitägare. Dels så tittade jag på styrelsen 2019.
Kvar från då är. Magnus Lindqvist, Raghild Wiborg. Jag är mer bekymrad av struktukuter och drivkraften i NC som gör att det finns risk att de kommer vilja gasa på vid första bästa tillfälle.
Men egna pengar ska inte underskattas, men avstår.
NC är betydligt mindre ägare idag, tror inte att dom kommer få igenom om dom vill börja gasa tidigt. Men antar att framtiden får utvisa det...
- 6 Forum
- 697 Ämnen
- 3,024 Inlägg
- 0 Online
- 225 Medlemmar
