Notifications
Clear all

Intressant graf

(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Oklart hur stora växlar man ska dra på det här, men tål att tänkas på iaf! 🙂

 

 


 
Postad : 3 maj 2026 15:50
smabolag.se reagerade
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
 

Jag tror det är vi molnkunder som kommer få betala detta. Upplever att de trycker på lite och fördyrar här och där bl.a. att billigare alternativ plockas bort, opportunistiska höjningar vid valutamotvind (återställs ej när vinden vänder) mm. Antagligen borde man plocka hem samt köra Linux 😉 


 
Postad : 3 maj 2026 17:11
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Jag har aldrig riktigt förstått det här med molnet. Varför vill större organisationer lalla runt i någons moln?

 

Jag försökte förstå när molnet dök upp, och jag undrade vad det var. Svaret blev ofta "det ligger i molnet", och gärna lite fladdrande med händerna. Vad är den stora uppsidan i att saker ligger på någon annans servrar, som man inte vet var de står fysiskt, och inte har kontroll över?

 

Lite samma sak med AI nu, där det i många organisationer verkar vara väldigt otydligt för användarna vad det är de gör och använder. Med mycken oklarhet om vad som kan laddas upp var och om det är modeller som ligger lokalt eller inte. Vilket kanske borde styra vad som kan laddas upp...??

 

Sen är jag nog inte tillräckligt IT-kompetent för att förstå allt det fina i kråksången, men som alltid nyfiken! 🙂


 
Postad : 4 maj 2026 06:51
lordcashpoint reagerade
(@whimsical)
Inlägg: 359
Honorable Member
 

Det är väl framförallt att det är så smidigt och också driftsäkert. Har man egna servrar ansvarar man för säkerhet avseende fysisk åtkomst, fiberkapacitet, redundans, ersätta hårdvara löpande mm. Det är inte lätt att hitta folk som kan det och det är svårt att räkna på saker. Problemet blir när man vill ha mycket kapacitet då är det lite knökigt med priserna tycker jag. Typ det är ganska lätt att hyra ut sitt hus på Airbnb men om folk kräver samma saker som ett Scandic kan leverera att man ska kunna checka in när som helst på dygnet, frukost, room sevice då är det inte så lätt att fixa att Airbnb-gästen ska få allt det.


 
Postad : 4 maj 2026 08:41
(@knodde)
Inlägg: 645
Medlem Admin
Trådskapare
 

Jag kan ju köpa att det finns stordriftsfördelar. Men hjälper ju knappast att någon annan är ansvarig för säkerheten, om den blir komprometerad så står ju ändå ägaren av informationen med byssorna vid knävecken.

 

Är väl det jag har svårast för, att ens egna kritiska information ligger på en server någonstans som man själv inte har fysisk tillgång till. Och det är väl rimligtvis möjligt att tjänsteleverantören hypotetiskt skulle kunna ha tillgång till informationen. Eller vad värre är, begränsa tillgången till densamma av en eller annan anledning.

 

Sen är jag ju en skeptiker av rang, så skeptisk till i princip allt som ska "underlätta", göra det "enklare". Lite som bankmannen som ska "hjälpa" dig med ditt sparande. Telefonförsäljare som har ett "fantastiskt" erbjudande. 😉


 
Postad : 4 maj 2026 13:21
whimsical reagerade
Rulla till toppen