As big as they come - Novo Nordisk
Som jag förstår beror fallet på att licenspirater blandar in t.ex. vitamin B12 och försöker skriva annat billigare recept med generika. Novo verkar väga om man ska gå tufft eller mjukt efter dom.
Dock tänker jag att vi nu närmar oss nivåer där WeGoovy inte ens fanns. Det är ju ändå 100 årigt bolag som andas kvalitet i de svåra saker de kan ta sig an och exekvera. Naturligtvis finns bakslag i den världen men det är ju ändå höglönsamt bolag med fin balansräkning som visat tillväxt över tid.
Sen finns dimensionen Trump ^ absurd US health care costs ^ Grönland där också.
Tycker i alla fall utgångspunkten är intressant och nåt slags muskelminne av Apple på nivåer när Microsoft och Nokia skulle ta fram iPhone-dödare triggas.
Alla säljer när det är som billigast och köper när det är som dyrast.
I boken "Hjärnstark" som jag varmt rekommenderar så skriver Anders Hansen, att om någon skulle uppfinna ett piller som gör oss friskare, hälsosamma och slanka så kommer det att bli världens största företag.
Det stämde ju nästan på Novo som iaf blev Europad största bolag. Har trott att det varit köpläge sen aktien gick ner i 400-kronorsregionen. Då jämförde jag precis som dig Novo med Apple som hade P/e 8 trots +50% tillväxt i slutet av finanskrisen. Men man hade uppenbarligen fel och nu känns Novo mer som Fingerprint som också såg lågvärderat ut när de började falla, men som hade stooor nedsida kvar.
Man skulle vilja vara en fluga i Danmark och surra sig in lite i huvudkontoret.
Alltid farligt med metaforer som driver känslorna - Apple eller Fingerprint? Kodak eller Google? Finns många fina bolag som försvunnit och många som blivit större efter dipp. Men "mer av samma" har inte varit framgångsfaktorn utan förmågan att förändra sig. Å den förmågan vet vi ju inte om Novo har?
Nej man är ju i underläge att förstå marknadsmekanismerma mer än holistiskt. Håller mig kring ett bet på 1,5% - 2,2% av portföljen just av den anledningen.
Konsensus EPS har trendat ned mot 25 dkk för i år. Vinsttillväxt fortfarande i korten för 26 och 27.
Kontempletterar att öka min size till 3% av portfölj då uppsida till motiverat värde klockar runt 40%.
Säljer du nu whimsi?
- 6 Forum
- 697 Ämnen
- 3,024 Inlägg
- 0 Online
- 225 Medlemmar
